Single -Pressemeldinger

28.02.2012

Informasjon vedrørende presseomtale


(Oslo, 27. februar 2012) EasyPark viser til oppslag i media vedrørende betalingsrutiner og datasystemer. Den nye ledelsen i EasyPark ønsker å presisere at betalingsrutiner er blitt endret og potensielle sikkerhetshull i datasystemet har blitt tettet.

- EasyPark er en leverandør av sikre betalingsløsninger for våre kunder. Vi tar derfor uttalelsene fra tidligere ansatte og informasjon om sikkerhets-hull i datasystemet svært seriøst. Vi har gjennomført nødvendige grep, stengt ned testkontoen, migrert til en helt ny systemplattform og innskjerpet sikkerhetsrutinene, sier nytiltrådt administrerende direktør i EasyPark, Christian Sæterhaug.

Testkonto

Testkontoen ble stengt i juli 2011 og selskapet har det seneste året endret systemplattformen og innskjerpet sikkerhetsrutinene. Den nye ledelsen i EasyPark vil nå gjennomgå samtlige transaksjoner i det aktuelle tidsrommet med sine kunder.

Den omtalte testkontoen ble benyttet til å teste betalingsløsningen når EasyPark installerte betalingssystemet på nye parkeringsområder eller da eksisterende områdekoder ble endre.

Vanligvis sjekkes systemet ved at det gjennomføres en testbetaling. Tidligere ansatte i EasyPark har overfor Nettavisen bekreftet at de har benyttet testkontoene til private parkeringer. I løpet av én måned utfører EasyPark testtransaksjoner for ca 10.000 kr. EasyPark vil de nærmeste dagene bryte tallene ned per samarbeidspartner for å se hva som er reelle tester og hva som er misbruk. Vi kan allerede nå konstatere at dette er begrenset til den norske virksomheten.

- Deler av beløpet er helt ordinære driftstester, men våre foreløpige funn viser uregelmessigheter som vi vil rydde opp i. Vi beklager sterkt situasjonen overfor våre kunder og har fredag ettermiddag avtalt nye møter, hvor vi vil gjennomgå samtlige transaksjoner for å avdekke misbruk. De nye systemene og sikkerhetsrutinene skal samtidig hindre at vi kommer i en lignende situasjon igjen, sier Sæterhaug.

Åpen dataløsning stengt ned

EasyPark har en løsning der parkeringsselskaper og kommuner kan sjekke om en bil har aktivert/startet sin parkering i EasyParks system. Dette er et verktøy for parkeringsvakter i deres arbeid. Tidligere lå denne siden åpen på internett, riktig med en lang og kronglete URL-adresse som kun de med kjennskap til kunne benytte seg av.

- Løsningen har vært åpen siden november 2011. Da vi ble klar over forholdet valgte vi å stenge den umiddelbart. Vi presiserer at vi ikke har fått noen klager eller informasjon om at personvernopplysninger har blitt misbrukt, sier Sæterhaug.

Sæterhaug sier også at EasyPark vil rådføre seg med Datatilsynet hvordan slike løsninger skal håndteres i fremtiden.

Endring av kvitteringer

Media bringer også opp to tilfeller der kvitteringer er blitt endret før de er sendt ut.

- Vi har innført nye, strengere rutiner, hvor alle kvitteringer må attesteres og personlig signeres før de sendes ut. I tillegg verifiserer parkerings-selskaper og kommuner klager på bøter mot EasyParks online-logg, sier Sæterhaug.

Test av parkeringstjenestene

EasyPark mener videre at Nettavisens test av parkeringstjenestene gir et misvisende bilde. EasyPark har en forretningsmodell der man betaler et etableringsgebyr, en månedlig avgift, samt en engangsavgift per parkering. Grunnen til at Nettavisens fremstilling blir misvisende er at gjennomsnittlig parkeringstid for våre kunder er nær 3,5 time. I testen Nettavisen har gjennomført er alle parkeringstidene på 15 minutter. Det betyr at transaksjonskostnadene per parkering blir uforholdsmessig høye, og dermed gir Nettavisens eksempel et feilaktig bilde.

- EasyPark er spesielt populært blant storbrukere av betalt parkering, og for disse kundene lønner det seg med EasyParks modell. Samtidig betaler kundene kun for den tiden man står parkert. Det betyr at for mange kunder blir kostnaden lavere fordi kundene ikke overbetaler for å være på den sikre siden, sier Sæterhaug.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Christian Sæterhaug

Administrerende direktør  EasyPark

+47 41 31 91 24

 

Pdf: Informasjon vedrørende presseomtale


PRESSE KONTAKT

Stian Andre Holst
Country Manager
EasyPark Norway
+47 911 61 706
stian.holst@easypark.net


Tilgjengelig på App Store
Android App på Google Play
Nedlasting for Windows Phone
 

Logg inn hos EasyPark

Ditt mobilnummer
PassordGlemt passord?
Husk meg
Avbryt Logg inn

Logg inn som parkeringsoperatør? Klikk her

×

EasyPark - tilbakestille passord

Når du tilbakestiller passordet, endres passord for alle innlogginger. Husk å oppdatere passordet i EasyPark-appen din.

Send som e-post Send som SMS
×

Jeg vil ha EasyPark

Jeg vil registrere meg som:

Privat
Bedrift
×

Tips en venn

Introduser EasyPark for en venn.

×

Interesseundersøkelse

Fyll inn detaljene under for å bli kontaktet innen 24 timer.

×

EasyPark-appen

Last ned EasyPark-appen kostnadsfritt og få fri etablering!

Avbryt

×

 

×